tisdag 20 januari 2009

Försummad/Abandoned - foto 5/365



I höstas packade jag in våra egna äpplen i tidningspapper för att skydda dem. Jag har använt dem flitigt, men den sista månaden har jag glömt dem helt. Nu var det dags att ta hand om dem. I ett av äppelpaketen hittade jag det här kolsvarta äpplet! Det ser ut precis så här, ingen bildbehandling eller färgkorrigering. Jag undrar hur det kunde bli jämnt svart, inte ruttet eller skrumpnat? Sen undrar jag en sak till - hur gör man för att fotografera något som är mattsvart? Tema 196.

Följ utmaningen hos Akson och hos Julie.

11 kommentarer:

Blogger Ninni sa...

Det ser ut som ett Åkerö...Har det frusit? Väldigt konstigt, jag har aldrig sett något liknande. När jag var barn sparade vi alltid äpplena på vinden...jag kan fortfarande känna doften.
Tyvärr har jag inget bra knep för att fotografera väldigt mörka motiv. Men du har ju lyckats bra tycker jag.

20 januari 2009 kl. 12:00  
Blogger annette sa...

Det var ju underligt detta med Ditt äpple, så svart men ändå inte ruttet eller skrumpet, kanske bara tröttnade på att vara försummat och tyckte det var önödigt att lysa rött och fint när ändå ingen brydde sig;)
Jättefin bild tycker jag det är!
ram //annette

20 januari 2009 kl. 18:26  
Blogger Della sa...

Vad konstigt det ser ut med ett helt svart äpple. Jag har ingen aning om hur det kan ha blivit så, men jag är glad att jag fick se det.
Vet inget speciellt om att fotografera mattsvart, men din bild ser jättebra ut.

20 januari 2009 kl. 19:32  
Blogger Veronica sa...

Men harremin, hur kan det bli så?
Men måste bara säja hur coolt blev inte det där =)

20 januari 2009 kl. 22:05  
Blogger Nässelblom och choklad sa...

Ninni: Vilket mysigt minne. Tänk vad dofter betyder mycket.

annette: ojdå - tänk om det var så det var. Stackars lilla äpple, men då har jag gottgjort det genom att lyfta fram äpplet här, hoppas jag.

della: visst är det skumt att det är så slätt och fint...

Veronica: mystiskt var det - men ganska häftigt också!

21 januari 2009 kl. 18:04  
Blogger Maria Berg sa...

Häftigt.
Jag har ingen bra förslag på att fota svart. det enda är att fota mot vitbakgrund så överexponera bilden, precis som när man fotar snö annars blir det lätt grått.

Så motsatsen när man fotar svart bakgrund men då objektet är svart vet inte.
Jag tycker att du verkligen har fått till ett helt ok foto här på den gröna underlägget.

Men det är ju insidan som räkans så gick det att äta...?
Har inte tänk tanken innan att fota kyrktorn inifrån innan jag såg din bild - ljuset är inte det bästa men blir kanske inte bättre i en stor kyrka.

Ps. Om du hinner med, har jag lagt ut ett helt gäng bilder på 365, snälla ge mig gärna både ris och ros på bilderna för då känner jag att jag kan utveckalas. Under bla inlägg "Talande bilder".
MB

22 januari 2009 kl. 12:32  
Blogger Nässelblom och choklad sa...

Mariaberg: Tack för dina kommentar och tankar kring mina foton. Det är jättekul och utvecklande att få dem. Klart att jag tittar in till dig.

22 januari 2009 kl. 13:23  
Blogger Dahlarnas Fotoblogg sa...

Oj - jag har aldrig sett ett svart äpple förut! Kula tt du visar det på bild! Vilken otroligt läcker profilbild du har! Blev grymt sugen på något att äta bara... ;-)

Spelet jag visade på min blogg idag är egentligen ett "vuxenspel". Min barn kan dock vara med eftersom man kan följa färger för att få raka linjer! Kan verkligen varmt rekommenderas!

22 januari 2009 kl. 14:08  
Blogger Ulrica sa...

Läckert äpple och som sagts ovan har jag heller aldrig sett något liknande tidigare. När det gäller bilden tycker jag att du har klarat det bra.

22 januari 2009 kl. 15:01  
Blogger Cecilia Artista sa...

Fantastiskt - första gången jag ser ett så fint svart äpple. Jag tycker du lyckats mycket bra med fotot!

22 januari 2009 kl. 15:14  
Blogger Nässelblom och choklad sa...

Dahlarnas Fotoblogg: Vad kul att du gillar min profilbild. Jag har en matblogg som heter just Nässelblom & choklad. Det svarta äpplet är verkligen ett mysterium - jag kommer säkert aldrig få ett sådant igen. Tack för info om spelet!

Ulrica: Tack. Tycker själv att det var svårt att få bra skärpa på äpplet.

Cecilia: Det är så konstigt att det är helt jämnt färgat, inte ett dugg fläckigt. Tack!

26 januari 2009 kl. 10:00  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida